znaczenie czasu dla naszych celów

Zarządzanie sobą w czasie. Jak czas wpływa na realizację naszych celów?

Zarządzanie sobą w czasie – cieszy i daje dziką satysfakcję, ale może też stać się udręką. Oglądasz webinary, kupujesz planery, ściągasz aplikacje, wszędzie rozklejasz żółte karteczki i nagle dochodzisz do wniosku, że niewiele się u Ciebie zmieniło. 

Tak też może się tak zdarzyć. Dlaczego? Jest kilka ważnych elementów, o których powinieneś pamiętać, jeśli na poważnie chcesz zacząć realizować własne cele. Jakich? Czytaj dalej, a zaraz zobaczysz.

 

Z tego artykułu dowiesz się dzisiaj:

  • Po co osadzamy nasze cele, marzenia i plany w czasie.
  • Dlaczego warto skupiać się na rozwiązaniach, a nie na braku czasu.
  • Co zrobić, aby nie tracić czasu.
  • Jak efektywnie zarządzać sobą w czasie.

Jak to jest naprawdę? Dlaczego lepiej zarządzać sobą w czasie, a nie zarządzać czasem?

Nie wiem, czy zdajesz sobie z tego sprawę, ale wszyscy mamy tyle samo czasu.

Powiesz.

Wiem, Iza – no, wiadomo, że doba ma tylko 24h. Tylko jak to jest, że jednym udaje się zrobić więcej, a innym mniej, albo prawie nic. Zapytasz: “Dlaczego akurat mnie nie udaje się wszystkiego zrobić?” 

Często okazuje się, że czas, to nasza wymówka. Wiele osób mówi “nie mogę, bo nie mam czasu. Mam 2 dzieci, dom, zajęcia dodatkowe, wieczorem padam i nie mam już ochoty na nic więcej.” Rzeczywiście może tak być.

Tylko zastanów się, czy możesz z czegoś zrezygnować np. z oglądania TV, scrollowania Internetu, przeglądania stories od osób, które nie wnoszą w Twoje życie żadnej wartości?

Napiszę to jeszcze raz. Wszyscy mamy tyle samo czasu.

W czym w takim razie tkwi tajemnica?

Otóż niektórzy podchodzą do czasu jak do zasobu, czyli bardzo strategicznie i w tym tkwi sekret. Wiedzą ile dokładnie mają czasu, planują i nawet rezygnują z pewnych rzeczy po to, aby odzyskać cenne minuty i przeznaczyć je na coś innego.

W kolejnych zdaniach zobaczysz, że lepiej zarządzać sobą w czasie, bo na to masz realny wpływ. Wiesz ile masz zadań, możesz zaplanować swoją przyszłość, możesz określić które cele doprowadzą Cię do miejsca, w którym chcesz być za 5-10 lat.

Czy wszystko to udałoby Ci się, gdybyś chciał zarządzać czasem? Jak chciałbyś to zrobić? Czasem nie da się zarządzać.

Po co osadzać w czasie nasze cele, zadania i marzenia? Co nam to daje?

  • Kiedy wyznaczasz datę, to od razu masz poczucie, że Twój cel staje się realny.
  • W Twojej głowie pojawia się konkretna data i liczba, a mózg uwielbia konkrety.
  • Zmieniasz swoje nastawienie, bo pojawia się mierzalny cel na horyzoncie.
  • Widzisz, co możesz zrobić w czasie, który Ci pozostał.
  • Możesz wyznaczyć punkty kontrolne (tydzień/ miesiąc), które powiedzą Ci, gdzie jesteś i ile czasu Ci zostało.

Dlaczego warto skupiać się na rozwiązaniach, a nie na braku czasu?

Jak skupić się na rozwiązaniach?

Jak sprytnie skupić się na rozwiązaniach, a nie na braku czasu? Recepta jest prosta: Osadź swoje cele, zadania i marzenia w konkretnych ramach czasowych. 

Zajmij się rozwiązaniem, a nie tym, czego Ci brakuje, bo dzięki temu przybliżasz się do swojego celu.

Jak to zrobić? 

Zobacz. Wyobraź sobie, że pracujesz w restauracji jako kelner. Zatrudniłeś się tam jeszcze w czasie studiów, później skupiłeś się na przeprowadzce, na nowym mieszkaniu i zabrakło Ci chęci i czasu do szukania nowej pracy. 

Dlaczego tam pracujesz? Jesteś tam nadal (choć masz ambicje na więcej), bo restauracja jest niedaleko Twojego domu. Nagle dowiadujesz się, że Twój manager za 8 miesięcy odchodzi z firmy. Wiesz, że będzie rekrutacja. Jaka jest Twoja przewaga? Możesz strategicznie podejść do tematu awansu. Znasz branżę. Pracujesz tam w sumie od 4 lat. W międzyczasie skończyłeś Zarządzanie na Akademii Ekonomicznej. 

Chcesz awansować. Jak myślisz kogo wybiorą na nowego managera? Kogoś, kto zna lokal i branżę od podszewki i ma zawodowe przygotowanie, czy kogoś z zewnątrz? W sumie to się okaże, ale rozsądek Ci podpowiada, że to możesz być właśnie Ty i słusznie.

Co możesz zrobić właśnie w takiej sytuacji?

Usiądź z kartką papieru i napisz co musi się stać, aby to właśnie Ciebie wybrali na nowego managera. Musisz zrobić dodatkowe szkolenie? Zrób je. Masz jeszcze 8 miesięcy. Kurs? Wybierz odpowiedni. Pomyśl, co możesz zrobić już teraz, abyś za 8 miesięcy mógł płynnie awansować na kierownicze stanowisko.

 

Ten przykład doskonale pokazuje jak zarządzać sobą w czasie. Jak?

  1. Wyznaczasz cel – chcesz awansować na managera.
  2. Planujesz – masz na to 8 miesięcy.
  3. Podejmujesz konkretne decyzje – wybierasz szkolenia i kursy, które Ci pomogą.
  4. Realizujesz plany – kończysz wybrane kursy.
  5. Sprawdzasz efekty – po ustalonym terminie.

Chcesz podążać ścieżką awansu? Nic prostszego >> dołącz do Akademii już od 37 zł/mc i rozwijaj swoje kompetencje w prosty i przyjemny sposób. Kliknij obrazek obok.

Jak nie tracić czasu? Najważniejsze wytyczne

  • Planuj i osadzaj cele w czasie.
  • Nie skupiaj się na tym, czego nie dasz rady zrobić – tylko na tym, co zrobisz.
  • Nie rzucaj się od razu na wszystko, bo nic nie osiągniesz. 
  • Zrób małe postępy. Jak? Małymi krokami.
  • Dziel wszystko na mniejsze okresy czasu, które są realne.

Jak efektywnie zarządzać sobą w czasie?
Co sprawdza się najlepiej?

  1. Planuj. Planuj wszystko, co się da, bo to ułatwia.
  2. Nie pozwalaj sobie na chaotyczne działanie.
  3. Codziennie wieczorem zrób listę rzeczy, które masz do wykonania kolejnego dnia, aby nie tracić czasu na myślenie typu “co ja miałam dzisiaj zrobić”.
  4. Nie odwlekaj, nie przekładaj, bo tego nie zrobisz.
  5. Nie kombinuj i nie zastanawiaj się nieustannie. Podejdź do tego, jak do procesu.
  6. Wyznacz zadania, które są pilne, ważne i mniej ważne.
jak skutecznie planować

Jak planować realizację celów? Sprawdzone narzędzia.

  • Kalendarz papierowy i długopis.
  • Kalendarz elektroniczny.

Na początek to powinno Ci wystarczyć. Im mniej rozpraszaczy tym lepiej.

Teraz już wiesz, że o wiele łatwiej zarządza się sobą w czasie, kiedy możemy określić swoje cele.

Wiesz, że o wiele lepiej jest skupić się na rozwiązaniach niż na braku czasu. Poznałeś też kilka wskazówek, które pomogą Ci efektywnie zarządzać sobą w czasie.

Jeżeli po przeczytaniu tego wpisu uznałeś, że warto byłoby porozmawiać o szczegółach zarządzania sobą w czasie, to ja serdecznie zapraszam Cię na taką konsultację i bezpłatną rozmowę, podczas której wspólnie zastanowimy się nad Twoimi celami.

Do usłyszenia.

 

 

Ciekawa jestem jakie Ty stosujesz sposoby na zarządzaniem sobą w czasie. Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się w komentarzu.

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są *