Jak skutecznie się zmotywować do pracy

Grywalizacja – na czym polega fenomen tej metody skutecznej motywacji?

Co to jest grywalizacja, na czym polega i jakie zasady tam rządzą? Za chwilę wszystkiego się dowiesz, ale najpierw wyobraź sobie, że wszystkie Twoje plany realizujesz w 100%.

Rozpisujesz swoje cele, a następnie z pełnym zaangażowaniem utrzymujesz motywację do działania.

Brzmi dobrze prawda?

A gdyby tak za każde wykonane zadanie przyznać sobie punkty, a na koniec wymienić je na nagrody? Tak! To możliwe! To jest właśnie grywalizacja. Chcesz dowiedzieć się, na czym polega fenomen tej skutecznej metody? Czytaj dalej!

Grywalizacja to gra, która wciąga - uważaj!

Czy można z przyjemnością zabrać się za wykonywanie zadań, których nie lubisz? Okazuje się, że można.

Brzmi jak nierealny scenariusz gry? I o to chodzi.

To jest właśnie grywalizacja. Jeśli odrobinę wyluzujesz, dasz się wciągnąć do zabawy, to okaże się, że możesz skutecznie podnieść poziom swojej motywacji, wprowadzić elementy gry i dobrze się bawić nawet, przy zadaniach, których nie cierpisz robić.

Co to jest grywalizacja?

Żeby płynnie przejść do tego, jakie korzyści możesz mieć z wykorzystania metody grywalizacji – szybciutko powiem Ci, co to jest ta grywalizacja.

Być może jeszcze o tym nie wiesz, ale grywalizacja to metoda, która wykorzystuje elementy gier komputerowych po to, aby podtrzymać zaangażowanie i utrzymać maksimum motywacji do działania.

Chodzi o element wyzwania, możliwość zdobywania punktów, rywalizacji, a nawet rozwój postaci.

Brzmi obiecująco, prawda?

gry a realizacja celów

Jak grywalizacja wygląda w praktyce?

Cała tajemnica grywalizacji polega na dodaniu elementów gry do zadań, które chcesz lub musisz wykonać, ale często odkładasz na później, bo zawsze znajdą się inne ciekawsze zajęcia, bo wiesz, że zadanie jest nudne, trudne albo nie rozwijające.

Dzięki grywalizacji możesz uatrakcyjnić sobie zadania, które przyprawiają Cię o gęsią skórkę na samą myśl i dlatego zawsze odkładasz je na sam koniec listy priorytetów. Jaki będzie efekt, jeśli pojawi się wizja nagrody? Okazuje się, że w 99% przypadków o wiele chętniej je wykonasz.

To od czego warto zacząć?

Jeśli stworzysz odpowiedni scenariusz, każde zadanie możesz zamienić w grę. Pomyśl. Na Twojej długiej liście czeka:

Wiesz, że to wszystko może sprawiać Ci frajdę!

Kiedy warto wykorzystać grywalizację?

Nie da się ukryć, że większość z nas uwielbia zbierać punkty, dostawać nagrody za komplet naklejek lub dodatkowe zniżki za regularne zakupy. W metodzie grywalizacji jest podobnie. Tutaj nagrody przyznajemy sobie sami, a punkty zbieramy za regularnie wykonywane przez nas zadanie. Czy to nie brzmi zachęcająco?

 

Właśnie dlatego grywalizacja sprawdzi się w zadaniach, które chcesz lub musisz wykonywać regularnie (np. codzienne picie 1,5 l wody, zrobienie 10 000 kroków w ciągu dnia czy nauka 20 nowych słówek i powtórka poprzednio poznanych).

Kiedy nie warto stosować metody grywalizacji?

Na pewno ta metoda nie sprawdzi się w zadaniach, które wykonujesz rzadko lub raz na jakiś czas. Tego możesz być pewien.

Dlaczego? Mówiąc ogólnie w takich zadaniach brakuje wizji namacalnej nagrody, a bywa i tak, że gra nie jest warta świeczki.

Ustal zasady grywalizacji, które zmotywują Cię do działania

Przede wszystkim musisz określić zasady swojej gry. Wybierz konkretne działanie, dla którego stworzysz plan. Na przykład chcesz wyrobić w sobie nawyk codziennego picia 1,5 l wody. 

Ustal zasady:

  1. Ile punktów przyznasz sobie za codzienne wykonanie zadania (np. 1 punkt za wypicie 1,5 l wody w ciągu dnia).
  2. Doprecyzuj co się stanie, jeśli nie wykonasz zadania: odejmujesz punkty lub ich nie tracisz.
  3. Określ moment, w którym weryfikujesz i zliczasz punkty (np. 1x w tygodniu, 1x na miesiąc – którego dnia konkretnie).
  4. I tu najlepsze – wyznacz nagrodę za zdobycie określonej liczby punktów. To Ty decydujesz, jaka ma być Twoje nagroda (np. ulubiona potrawa, książka, wyjazd, nowy samochód :)). Pamiętaj, nagroda ma sprawić przyjemność i zmotywować do pokonywania dalszych poziomów Twojej gry. 

Jeśli po rozpoczęciu “zabawy” nie czujesz motywacji do działania, a nagroda Cię nie satysfakcjonuje, to koniecznie zmień zasady swojej gry. Może coś jest nie tak z Twoją nagrodą, zbyt dużą ilością punktów, które musisz zdobyć, albo z samym zadaniem.

Po tym, jak to sprawdzisz dostosuj na nowo zasady tak, aby zaczęły na Ciebie działać. Któż zna Cię najlepiej? No właśnie Ty sam!

Wiesz już co to jest grywalizacja, jak wykorzystać grywalizację do zwiększenia zaangażowania w swoje działania. Dzięki zastosowaniu tej fenomenalnej metody możesz zmotywować się do działań, które ciągle odkładasz. Testuj, sprawdzaj i zmieniaj swoją grę tak, aby zaczęła działać na Twoją korzyść i przynosiła Ci wspaniałe rezultaty.

 

Napisz w komentarzu czy metoda grywalizacji sprawdzi się w osiąganiu Twoich celów albo czy miałeś już okazję zagrać?

Tagi: Brak tagów

7 komentarzy

Skomentuj Ekspert Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są *