work-life balance

Work-life balance nie istnieje?

Równowaga praca-życie to gorący temat. Dużo mówi się o work-life balance:

– że to ważne,

– każdy musi to osiągnąć,

– jest to konieczne dla prawidłowego funkcjonowania.

Czy wogóle taka równowaga istnieje? Czy to naprawdę możliwe do osiągnięcia?

Niestety nie zawsze wygląda to jak idealny wykres kołowy lub dokładny podział czasu 50/50, ponieważ życie to ciągła zmiana. Kiedyś myślałam, że wystarczy bardzo dokładnie rozpisany plan dnia/tygodnia i dalsze cele na miesiąc/rok – i da się jakąś równowagę osiągnąć.

Czy Ty też tak myślisz?

 

Jednak z czasem przekonałam się, że przydatną umiejętnością, która może się tutaj sprawdzić bardziej, jest umiejętność uczenia się jak iść z prądem, tzn. zaufać bieżącej sytuacji i iść za tym, co się dzieje obecnie. Sprawdza się to szczególnie w przypadku dużych zmian w życiu.

Równowaga jest stanem istnienia; jest to energia odzwierciedlająca wewnętrzne uczucie, stan świadomości.

Możemy nauczyć się, jak wprowadzać naszą energię do naszego ciała i doświadczać prawdziwego stanu wewnętrznej równowagi.

„Energia” równowagi

Jednym ze sposobów, jakie stosuję w pracy z moimi klientami, żeby pomóc im pójść w kierunku work-life balance, jest uświadomienie im co oznacza dla nich energia równowagi.

Kiedy można mówić o równowadze?

Skąd wiemy jaki work-life balance jest dla nas najlepszy?

Kiedy występuje poważna zmiana w życiu ważne jest, aby zachować ten stan równowagi.

Równowaga przedstawia stan umysłu, który jest dla nas jasny do odczytania i rozpoznawalny tu i teraz. Kiedy chcemy zachować równowagę i skupić się na niej, nasza energia podąża za nią.

Jak się dowiedzieć, kiedy czujesz się zrównoważony lub niezrównoważony?

Na poziomie energii możemy stwierdzić, kiedy jesteśmy zrównoważeni, a kiedy niezrównoważeni.

Kiedy jesteśmy niezrównoważeni, często czujemy:

– presję,

– stres,

– nadwyrężenie,

– wyczerpanie,

– niepokój,

– depresję,
– napięcie w ciele.

Czyli takie odczucia, które nie pozwalają nam się cieszyć, czuć komfortowo. Czuć tzw. wewnętrzny spokój.

A kiedy jesteśmy zrównoważeni, zauważamy prawdziwe odczucie:

– dobrego samopoczucia,

– spokoju,

– płynności, lekkości,

– zadowolenia ogólnego,

– relaksu.

Oba te stany związane są z pokładami energii, które aktualnie posiadamy.

Więc kiedy mówimy, że jesteśmy niezrównoważeni, możemy powiedzieć, że jesteśmy niskoenergetyczni. A kiedy jesteśmy zrównoważeni, mamy pozytywną, wysoką energię. Czujemy się bystrzy, witalni, spokojni, zresetowani.

Mówiąc o work-life balance - czego tak naprawdę szukamy?

Pod koniec dnia nie szukamy tylko równowagi, ale szukamy energii. Chcemy mieć energię, aby czuć się zmotywowanym do spełnienia naszych osobistych marzeń, podołania codziennym obowiązkom w wielu rolach.

Proponuję bardziej zastanowić się nad tym, co daje ci energię i uświadomić sobie swój poziom energii, abyś mógł doświadczyć prawdziwej równowagi.

Oto 3 podstawowe kroki w kierunku stworzenia sobie możliwości równowagi:

1) Uświadom sobie swoją energię

Wszyscy jesteśmy stworzeni z energii.

Kiedy nasza energia płynie, jesteśmy wolni od bólu, chorób i napięcia. Kiedy zaczynamy doświadczać blokady w życiu (tzw. stanie przed ścianą, odbijanie się od sufitu) lub stagnacji, nasza energia zostaje wytrącona z równowagi.

Sposobem na utrzymywanie świadomości swojej energii jest codzienna konsekwentna praktyka. Oto kilka sposobów do wypróbowania:

– różnego rodzaju sposoby medytacji,

– prosta praktyka zwracania uwagi – po prostu obserwuj swoją energię przez cały dzień.

Zauważ, jak jakość twojej energii zmienia się z momentu na moment.

Uświadom sobie, kiedy twoja energia jest jasna i pełna, i kiedy zaczyna ona spadać.

Im więcej znasz i rozumiesz swoją energię, tym więcej wiesz jak ją utrzymywać w równowadze.

2) Rozpoznaj co wpływa na twoją energię

Istnieje wiele czynników, które wpływają na twoją energię. Obejmują one zarówno środowisko, w którym żyjesz, jak i pracę, którą wykonujesz oraz ludzi, którymi się otaczasz. Na przykład, mamy tendencję do otrzymywania pozytywnej energii ze środowiska naturalnego, które obejmuje przepływające zbiorniki wodne i duże zielone drzewa.

Ale nikt ci tego nie powie. Tylko ty możesz wiedzieć co tak naprawdę wpływa na twoją energię. Zwróć uwagę na to, co pobudza twoją energię i co ją wyczerpuje. Podejmij działania, aby wydłużyć czas spędzany na czynnościach, które mają pozytywny wpływ na twoją energię i ogranicz czas na wyczerpujące czynności i zadania.

3) Utwórz równowagę przez granice

Jednym z najlepszych sposobów doświadczania podwyższonej energii jest stworzenie wyraźnych granic.

Po pierwsze, ustal sobie zdrowe granice

Najważniejsza granica zaczyna się od ciebie. Jakie umowy zawierasz ze sobą? Co robisz, aby dbać o siebie każdego dnia?

Na przykład, czy angażujesz się w działania aktywnie promujące Twoją energię, takie jak zdrowe odżywianie, ćwiczenia i praktyka uważności?

Czy masz granice z technologią, pracą i mediami społecznościowymi? A może nie śpisz całą noc, ciągle przewijając posty i czytając, kładąc się spać późno i czując zmęczenie następnego ranka?

Po drugie, ćwicz zdrowe granice z innymi

Czy masz tendencję do nadmiernego wysiłku lub poświęcenia, aby być tam dla innych? Czy oddajesz swoją energię i moc nieświadomie? Czy uważasz, że musisz to zrobić, aby być polubionym, zaakceptowanym lub potrzebnym?

Pomyśl o ilości czasu i energii, które poświęcasz sobie, a także o swoich twórczych lub rozwijających zajęciach.

Ile uwagi poświęcasz sobie w porównaniu do ilości czasu i energii, którą poświęcasz innym? Jakie zmiany musisz wprowadzić, aby czuć się bardziej kompletnym i skoncentrowanym?

Komunikuj swoje potrzeby innym, którzy mogą cię wyczerpywać lub oczekiwać ciągłego dostępu do twojej uwagi.

Teraz zastanów się, jakie granice musisz ustawić, aby uzyskać większą równowagę

Ale tutaj uwaga – co rozumiemy pod pojęciem „granice”. Granice nie są typowymi granicami. Nie są ścianami, które blokują ludziom życie. Pomagają nam być uczciwymi i autentycznymi w kwestii tego, gdzie naprawdę chcemy spędzić czas i na czym chcemy się skupić.

Najlepsze granice to takie, które są:

– jasno określone,

– dające spokój i pozytywną energię,

– rozwijające i przedstawiające wartość dla wszystkich zaangażowanych osób,

– dające możliwość naturalnego zachowania i poczucia równowagi.

Stwórz granice „energetyczne”

Zastanów się nad stworzeniem czegoś więcej niż tylko granic „przestrzeni” i „czasu”. Pomyśl o „energetycznych” granicach, o stworzeniu świętej przestrzeni dla siebie i innych oraz szanowaniu jej.

Pomyśl w jakich sytuacjach możesz to zrobić. Przeważnie wiąże się to z przekroczeniem własnej strefy komfortu oraz poziomu akceptacji przez innych.

Granice energetyczne mogą na przykład oznaczać bycie szczerym wobec swoich bliskich co do tego, co możesz zrobić, a czego nie. Może to wymagać od ciebie mówienia prawdy co czujesz i wyrażania swoich prawdziwych potrzeb.

Jednak warto.

Bo jak mówi autor Brene Brown: odwaga wyznaczania granic polega na odwadze do kochania siebie, nawet, gdy ryzykujemy rozczarowaniem innych. Nie możemy opierać naszej własnej wartości na aprobacie innych. Tylko wtedy, gdy głęboko wierzymy, że jesteśmy wystarczający, możemy powiedzieć „wystarczy!”.

Pozwolę sobie teraz podsumować w kilku zdaniach powyższy tekst.

Wnioski z powyższego dla ciebie.

Work-life balance nie jest celem samym w sobie. Nie osiągamy tego jednego dnia. To ciągły stan świadomości. Codzienna praktyka.

Poświęć trochę czasu na słuchanie swojej energii każdego dnia. Zrób małe kroki, aby poczuć się zdrowo, świeżo i swobodnie. Małe kroki są łatwiejsze do wdrożenia do pozytywnych, codziennych nawyków.

Skorzystaj ze swojej uważności, aby stworzyć wewnętrzną równowagę

Możesz doświadczyć równowagi poprzez kultywowanie stanu świadomości z chwili na chwilę. Praktyka uważności jest najlepszym sposobem na rozpoczęcie tworzenia prawdziwej równowagi wewnętrznej. Zaobserwuj siebie.

Kiedy masz energię i czujesz się wewnętrznie zrównoważony, korzystasz nie tylko dla siebie, ale również dla swoich bliskich i wszystkich ludzi, których spotykasz. Kiedy inni będą w twojej obecności, otrzymają również energię równowagi.

To prezent, który wciąż procentuje. Warto go dla siebie wypracować.

Chcesz więcej? Nie masz jeszcze pod ręką listy swoich największych atutów?


Kliknij w poniższy link i wybierz to, czego aktualnie potrzebujesz.

Skorzystaj ze szkoleń o motywacji, pewności siebie i budowaniu drogi zawodowej

Pobierz fragment ebooka – bezpłatnie

Umów bezpłatną konsultację📞

Tagi: Brak tagów

2 komentarze

Skomentuj Sylwia Ciszewska Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są *